3 juni 2011

Sorry! Ik was even in St Petersburg!

Jeetje, dat is wel heel lang geleden!!!
Ik was in Sint Petersburg met mijn moeder en ik kon dus écht niet schrijven!
Petersburg is heel anders dan Moskou. Ten eerste is het veel kleiner, maar nog wel groot want er wonen meer dan 4 miljoen mensen. De gebouwen zijn minder groot en streng dan in Moskou. Er staan best veel mooie oude gebouwen. Het beroemdst in de Hermitage, dat is nu een museum maar vroeger was het het paleis van de tsaren, het winterpaleis want in de zomer gingen ze naar een van de paleizen buiten de stad. Er zijn zoveel kunstwerken in de Hermitage dat je er geloof ik wel een jaar in moet rond blijven lopen als je echt alles wil bekijken. Er zijn nog meer paleizen in de stad, maar natuurlijk wonen daar al heel lang geen families meer. Sommige zijn nu ook museum.


Wat ook leuk is in St. Petersburg is dat er veel water is. De rivier waaraan het ligt, de Neva, is heel breed. Er lopen bruggen over en die gaan overdag niet open (zoals soms in Nederland), maar ’s nachts gaan ze een paar uur achter elkaar open. Dan kunnen de schepen dus doorvaren en moeten de auto’s wachten (of heel ver omrijden). En overdag wachten de schepen en rijden de auto’s door. Er zijn ook grachten. Dat kwam omdat Peter de Grote in Nederland is geweest, in Amsterdam ook, en hij vond alles in Nederland geweldig. Hij kocht dus ook heel veel en hij liet vakmensen uit Nederland en ook uit Engeland en Duistland en zo naar Petersburg komen. Dat was dus een hele nieuwe stad toen, dat vergat ik bijna te vertellen. Peter de Grote liet hem bouwen omdat hij dichter bij West-Europa wilde zijn en ook omdat hij Moskou maar een beetje ouderwets en veel te Russisch vond (dat vond hij ook ouderwets). Maar het was daar bij St. Petersburg nogal nat en moerassig en veel mensen die moesten bouwen zijn dood gegaan. Later ook, toen de Neva een paar keer heel erg overstroomde.
Er is ook een museum daar waarin sommige rare dingen die Peter uit Nederland had meegenomen te zien zijn. Als je bij google kijkt en plaatjes en “kunstkamera” (zo heet het) kun je van alles zien. Mijn moeder vindt namelijk dat ik niet van die rare plaatjes op mijn blog moet zetten! Dus ik doe netjes alleen maar de hermitage, en het plein erachter.